En kulinarisk reise - et familieprosjekt

Nordens appelsin

Nordens appelsin

Appelsin er en av fruktene vi spiser mest av i Norge. Vi er veldig glad i appelsiner og til vanlig er denne frukten en viktig kilde til C-vitaminer i hverdagskosten vår. Appelsinen er selve symbolet på C-vitamin, men flere frukter, bær og grønnsaker inneholder mye mer C-vitaminer. Solbær inneholder 3 ganger mer C-vitaminer enn appelsin. Grønnkål, paprika, brokkoli, blomkål og rosenkål har alle et høyere c-vitamininnhold enn appelsinen.

Nordens appelsin

Kålrot, kålrabi, rabbe, også kalt Nordens appelsin, er mager, proppfull av C-vitaminer og rik på kostfiber.
Den er dyrket i Norge, den er rimelig og den er tilgjengelig hele året. Det er her i nord vi dyrker og spiser den – i Norge, Sverige og Finland. Lenger sør i Europa er den ukjent og i Danmark oppfattes kålrot som dyrefôr: Danskene ler av oss nordmenn som bruker den som grønnsak.

Foto: Bama

Bekjempet skjørbuk med kålrot

Kulturplanten har blitt dyrket i Norge siden midten av 1600-tallet og innføringen av kålrot til Norge kan ha hatt en stor betydning for bekjempelsen av “skjørbuk”. Skjørbuk er en mangelsykdom som skyldes mangel på vitamin C, eller mer spesifikt; askorbinsyre. Sykdommen var særlig vanlig blant sjøfolk og fangstfolk som overvintret på øde steder, men under hungersnød kunne den få stor utbredelse. Siste gang man hadde alvorlige bekymringer for sykdommen i Norge var under okkupasjonen 1940–1945. Da ble det satt i gang kampanjer for å få folk til å spise mer kålrot fordi rotfrukten til dels hadde gått ut av bruk i norske husholdninger.

Foto: Matmerk

Inneholder mest C-vitaminer av vintergrønnsakene

I dag spiller kålrot en viktig rolle i norsk tradisjonsmat. Vi spiser store mengder til jul, men hva med å spise kålrot litt oftere. Den inneholder mest C-vitaminer av de norske vintergrønnsakene, er kortreist og veldig lagringsdyktig. Med på kjøpet får du også fiber, antioksidanter og betakaroten.

Foto: Bama

Innhold av C-vitamin per 100 gram spiselig matvare.

  • Solbær (159 mg)
  • Rød paprika (140 mg)
  • Grønn paprika (120 mg)
  • Grønnkål (120 mg)
  • Rosenkål (113 mg)
  • Brokkoli (70 mg)
  • Jordbær (69 mg)
  • Blomkål (58 mg)

Til sammenligning inneholder appelsin 51 mg og kålrot 25 mg. Kilde: Matvaretabellen

Kommentarer

kommentar